zondag 17 november 2013

AirBnB draagt positief bij aan de wijkeconomie

Tijdens AirBnB Open 2013 werd in een aardige presentatie getoond hoe AirBnB het hotel en overnachtingen landschap in New York heeft verandert en een positieve bijdrage levert aan de stedelijke en vooral wijkeconomie.

AirBnB is een online marktplaats die aanbieders van tijdelijke accommodaties (bijv. bed en breakfast bij een particulier thuis) in contact brengt met potentiƫle gasten. In de presentatie toonde men een tweetal kaartjes van New York. Een met alle locaties van hotels in New York en een van alle AirBnB aanbidders in dezelfde stad. Wat blijkt is dat vrijwel alle hotels te vinden zijn op en rond Manhattan. Met als gevolg dat de meeste dollars van de hotelgasten ook in deze gebieden worden uitgegeven. Wat blijkt is dat de AirBnB aanbieders veel meer over heet de stad zijn verspreid en dat veel van hen gasten trekken waardoor de bestedingen ook veel "democratischer" over de hele stad verdeeld worden. Veel overnachtingen bij de AirBnB aanbieders blijken ook nog eens nieuwe bezoekers te zijn, dus AirBnB en de aanbieders dragen bij aan een groei in het totale aantal overnachtingen in New York en volgens cijfers van AirBnB dragen deze bij aan zo'n 5.000 fulltime banen in heel New York.

In Nederland en vooral recent Amsterdam lijkt het er op dat gemeenten er voor kiezen drempels op te werpen voor particuliere aanbieders die onder andere via AirBnB overnachtingen aanbieden. Vanuit de redenatie dat zij oneerlijke concurrentie opleveren voor de officiele hotelsector. Ik denk dat gemeenten hier nog eens goed over moeten nadenken en juist het kleine (veelal parttime) ondernemerschap van AirBnB aanbieders moeten omarmen.

De presentatie van AirBnB vindt u op: https://www.airbnb.nl/live/open

Een basis regel uit de praktische wijkeconomie is dat als er ergens een winkel zit deze op die locatie waarschijnlijk bestaansrecht heeft. Deze regel is denk ik redelijk goed te vertalen naar het voorbeeld van de AirBnB aanbieders. Als er ergens accommodatie voor overnachtingen wordt aangeboden mag je concluderen dat er daar dus vraag naar is. Als dus iemand naast zijn of haar werk een Bed & Breakfast in een van de buitenwijken aanbiedt, mag je er vanuit gaan dat er ook gebruik van wordt gemaakt en er dus vraag naar is. Bijvoorbeeld van een rondreizende student die op budget de stad bezoekt en het niet erg vindt langer te moeten reizen voor de bezienswaardigheden van het centrum bereikt zijn, terwijl een andere overnachting weer geboekt wordt door iemand die zijn moeder die in een kleine flat in die wijk woont komt bezoeken of iemand die vanuit een andere staat bijvoorbeeld bij een bedrijf in de buurt komt solliciteren.

Op het internet noemen we dat ook wel het fenomeen van de Long tail; een aanbod kan niet zo specifiek zijn, dat er op grote schaal geen vraag naar bestaat.
En het zijn websites als AirBnB die de marketing- en transactiekosten (wat het kost voor vraag en aanbod om met elkaar in contact en tot zaken te komen) drastisch omlaag brengen waardoor het voor veel kleine aanbieders rendabel wordt om hun diensten (overnachtingen) op de markt aan te bieden.
Voorbeelden van AirBnB, maar vooral uit andere markten, laten zien dat dit deels ten koste gaat van de traditionele aanbieders, maar dat het zeer wel mogelijk is dat daarna het totale marktvolume toeneemt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten